Overslaan en naar de inhoud gaan
Vorige blog Volgende blog

“NIRAS kan weerbaar en flexibel omgaan met onverwachte omstandigheden”

Coronavirus (LR)

NIRAS is intussen al ruim een half jaar overgeschakeld op aangepaste werkingsregels. Hoe gaat de instelling om met de coronacrisis? En hoe ervaren de medewerkers het maandenlange thuiswerken? Een blik achter de schermen.

Net als alle andere organisaties in ons land werd NIRAS dit voorjaar plots geconfronteerd met het coronavirus. De activiteiten tijdelijk onderbreken om de crisis op te vangen, was geen optie. Het beheer van radioactief afval is immers een essentiële dienst aan de samenleving die altijd moet doorgaan. Bart Van Assche, intern preventieadviseur, licht toe hoe NIRAS de coronacrisis vanaf dag één het hoofd biedt.

 

Wat was voor NIRAS de eerste prioriteit toen duidelijk werd dat ons land in lockdown ging?

Bart Van Assche: “Tijdens de eerste, volledige lockdown in maart was het vooral zaak ervoor te zorgen dat onze medewerkers konden telewerken. Er werd daarvoor een coronateam opgericht met vertegenwoordigers van verschillende diensten. Dat team leidde de operatie in goede banen. Bijvoorbeeld door extra laptops aan te kopen en de bandbreedte van onze netwerkverbinding te verhogen, en door ervoor te zorgen dat er ‘remote’ vergaderd kan worden – ongeacht van welke locatie.”

“De omschakeling naar telewerk verliep bijzonder vlot: op enkele dagen tijd werkten de meeste van onze medewerkers volledig van thuis uit. Om het thuiswerk comfortabel te maken, konden ze materiaal vanop kantoor meenemen zoals een extern toetsenbord, een extra scherm of een bureaustoel. We lanceerden ook een interne coronawebsite met informatie en handige tips rond onder meer ergonomie. Die omkadering heeft er mee voor gezorgd dat onze dienstverlening nooit in het gedrang is gekomen.”

 

Niet iedereen kan telewerken. Welke maatregelen gelden er voor medewerkers die toch naar kantoor komen?

“In ons hoofdkantoor in Brussel zijn er sinds het begin van de coronacrisis altijd een beperkt aantal personeelsleden aanwezig geweest. Dat zijn doorgaans medewerkers voor wie thuiswerk praktisch gezien geen optie is. Zij houden zich aan de veiligheidsvoorschriften die vandaag in elke organisatie van kracht zijn, zoals afstand houden, mondmaskerplicht en doorgedreven handhygiëne.”

“Daarnaast neemt NIRAS haar verantwoordelijkheid als werkgever. Om de gezondheid van het aanwezige personeel te beschermen, worden deurklinken en contactoppervlakken tweemaal per dag ontsmet. NIRAS verstrekt ook de nodige mondmaskers. De eerste maskers – stoffen exemplaren aan het begin van de crisis – werden zelfs genaaid door een van onze medewerkers, Kathy Beck.”

“Op onze sites in Dessel en Fleurus wordt wel nog ter plaatse gewerkt. Nieuwe gebouwen optrekken – in Dessel – of oude nucleaire installaties ontmantelen – in Fleurus – kan nu eenmaal niet van thuis uit. Maar ook daar houden de medewerkers en alle onderaannemers zich strikt aan de geldende coronaregels.”

Bart Van Assche_Telewerk-Télétravail_ONDRAFNIRAS

“De eerste mondmaskers – stoffen exemplaren aan het begin van de coronacrisis – werden genaaid door een van onze medewerkers.”

Bart Van Assche, NIRAS

Hoe ervaren de medewerkers het maandenlange thuiswerken?

“Zij voelen zich over het algemeen goed bij de genomen maatregelen. Dat weten we dankzij een interne welzijnsbevraging die we organiseerden in juni. Ondanks het thuiswerk houden onze medewerkers regelmatig contact met hun collega’s. Dat contact is erg belangrijk voor de organisatie en moedigen we dan ook aan.”

“Uit de bevraging bleek wel dat sommige medewerkers de werkdruk als hoger dan anders ervaren. Dat komt wellicht omdat door het telewerk de grens vervaagt tussen werk en privé. Omdat dat niet de bedoeling is, werd er nog ’s op gehamerd dat je als medewerker niet altijd bereikbaar hoeft te zijn. Krijg je ’s avonds nog een mail, dan mag je die ongeopend laten tot de volgende werkdag.”

 

Kan NIRAS het telewerk aanhouden tot er een vaccin is?

“Onze organisatie kan dat aan. Het feit dat onze essentiële activiteiten altijd bleven doorgaan, is daar het beste bewijs van. Het toont aan dat NIRAS en haar medewerkers weerbaar en flexibel kunnen omgaan met onverwachte omstandigheden. Misschien kunnen we, zodra alles achter de rug is, zelfs lessen trekken uit deze periode. Het is een cliché, maar als organisatie kunnen we hier sterker uitkomen. Zo weten we nu dat thuiswerken geen impact heeft op onze dienstverlening. Er lopen momenteel al acties om, na de coronacrisis, een beleid van structureel telewerk binnen NIRAS in te voeren.”