De werf van het nieuwe opslaggebouw 167X voor geconditioneerd laagactief afval in Dessel gaat goed vooruit. Al na ongeveer een half jaar staan de eerste delen van de zijwanden overeind – niet evident gezien hun uitzonderlijke dikte. In het gebouw worden vanaf 2024 de vaten met laagactief afval opgeslagen die mogelijk een risico lopen op gelvorming.
Bij onze industriële dochteronderneming Belgoprocess in Dessel ging begin dit jaar de bouw van start van een nieuw opslaggebouw. In het gebouw zullen de vaten met laagactief afval bewaard worden waarop enkele jaren geleden een gelvormige uitloop werd ontdekt.
Die gelvorming werd veroorzaakt door een alkali-silicareactie: een chemische reactie in het beton dat het afval inkapselt. De vaten werden destijds verwerkt in de kerncentrale van Doel. Zo’n 7400 afvalvaten lopen mogelijk een risico op gelvorming. In het nieuwe gebouw kunnen NIRAS en Belgoprocess de vaten veilig opslaan, inspecteren en opvolgen in de tijd.
Millimeterwerk
“Sinds de start van de grondwerken in februari is de werf goed opgeschoten”, vertelt projectleider Len Hodges van Belgoprocess. “In de lente werd de fundering van de opslaghal geplaatst: een stevige vloerplaat, die de dikke betonnen wanden en het dak van het gebouw moet kunnen dragen. Tegen de zomer stonden de eerste delen van de wanden overeind. Met behulp van een torenkraan werd ook al de kelder afgewerkt onder de technische ruimtes van het gebouw.”
“Vooral het storten van de betonnen wanden is een uitdaging. Die zijn erg hoog en dik, en worden opgetrokken uit verschillende stukken. Omdat het opslaggebouw zo lang wordt, is het niet haalbaar om een volledige zijwand in een keer te storten. De aannemer werkt elke wand daarom deel per deel af. Die delen moeten perfect op elkaar aansluiten; een heus millimeterwerk. Anders kan de rolbrug later niet vlekkeloos van de ene naar de andere kant van het gebouw manoeuvreren.”
Zo’n rolbrug vind je in de meeste opslaggebouwen op de site in Dessel. Toch wordt het nieuwe gebouw geen installatie zoals de andere, zegt Len Hodges. “De vaten zullen er bijvoorbeeld niet in piramidevorm gestapeld worden, maar verticaal en per vier in metalen frames. Zo kunnen camera’s, bevestigd aan de rolbrug, de vaten vanuit verschillende hoeken fotograferen. We zullen een afvalvat bovendien eenvoudig apart kunnen nemen als het van naderbij geïnspecteerd moet worden.”
Uitzonderlijke dikte
Het optrekken van de betonnen wanden blijft de komende maanden de voornaamste prioriteit op de werf. Volgens de huidige planning zullen ze begin volgend jaar klaar zijn, waarna de aannemer kan beginnen aan het dak. Ook dat wordt een technisch huzarenstukje.
“Dat komt omdat het dak van het opslaggebouw net als de wanden meer dan een halve meter dik wordt”, vertelt Len Hodges. “Er wordt zodanig veel wapening in verwerkt dat het gebouw bestand zal zijn tegen de impact van een neerstortend vliegtuig.”
De verhuis van de eerste afvalvaten naar het nieuwe opslaggebouw is dus nog niet voor morgen. Dat gebeurt wellicht pas in de loop van 2024. Ondertussen onderzoekt NIRAS verder hoe de vaten die een risico lopen op gelvorming op lange termijn beheerd kunnen worden. Nu voldoen ze immers niet aan de voorwaarden om in de toekomstige oppervlaktebergingsinstallatie te komen.